Viestintäpalveluiden disruptio

26.1.2022

Viestintäpalveluiden distruptio – jotain pitää tehdä, kun kasvu tyssää aina osaajapulaan

Jotain tarttis tehdä toisin. Tämä ajatus on pyörinyt päässäni jo vuosia. Takana on yli 18 vuotta mainostoimistoarjen pyörittämistä ja sitä ennen viisi vuotta julkishallinnon viestintää.

Viestinnän ydin ei ole muuttunut näiden vuosien mittaan mihinkään. Mutta tarve on kasvanut valtavasti. Se on osaksi internetin ja kanavien pirstaloitumisen syytä, se on ehdottomasti sosiaalisen median ansiota, mutta myös koko maailman monimutkaistumisen aiheuttamaa: miten valitsen kanavat, missä kaikkialla pitää näkyä, missä vähintäänkin pitää olla mukana, miten sanoitan verkkoon siirtyviä palveluja, miten olen inhimillinen kaiken tämän teknologian keskellä?

Viestinnälle ja sen osaajille on siis kysyntää. Olemme yrittäneet vastata tähän lisääntyneeseen kysyntään rekrytoimalla lisää tekijöitä. Siis sillä perinteisellä mallilla, sillä työthän tällä alalla tehdään edelleen hyvin perinteisesti asiantuntijatyönä ja myös laskutetaan tunti tunnista.

Liiketoiminnan skaalautuvuus, tuo bisnesmaailman taikasana, on ollut tähän asti vain utopiaa. Kaikesta teknologiasta ja digitaalisuudesta huolimatta asiantuntijoita ja heidän tuntejaan ei edelleenkään pysty skaalaamaan. Siitäkään huolimatta, että olen nähnyt paljon märkiä unia itseni monistamisesta.

Jotain pitäisi siis tehdä toisin. Luettuani ja kuunneltuani futuristi Perttu Pölöstä, olen yrittänyt päästä distruptioajattelun moodiin. Olen pyrkinyt katsomaan koko toimialaa lintuperspektiivistä ja tavoitellut tuttujen ja turvallisten rutiinien räjäyttämistä.

Osa taiteilijoista uskoo luovuuden kumpuavan tilasta ja rauhasta, osa taas tuskasta. Minä uskon jälkimmäiseen. Sillä sain distruptiivisen herätyksen työntekijän irtisanoutumisesta. Minua ahdisti valtavasti ajatus siitä, että olisin taas rekrytointiprosessin edessä ja siitä eteenpäin pitkän koulutusprosessin edessä.

Megatrendit, osaajapulat, viestintätarpeet ja digitaaliset palvelut pyörivät vimmatusti päässäni kuin hiukkaskiihdyttimessä, kunnes kolahtivat oikeille paikoilleen. Taivas repesi ja kultareunuksisen pilven takaa kuului harpun suloista helinää.

Siitä alkoi siis operaatio Viestintäpalvelujen distruptio. Ja tästä alkaa uuden palvelumallin kehittämisen tarina. Pääsette seuraamaan sitä tämän blogin kautta. Teidän mukana olonne tekee kaikesta enemmän totta. Suunnitelmista tulee toimintaa ja toiminnasta tuloksia.

Niin kuin vanha sitaatti sanoo – varo mitä toivot, se saattaa toteutua!

Johanna Talikainen
Mainossataman yrittäjä, viestinnänsuunnittelija