Ne, jotka eivät ymmärrä viestinnän arvoa, kuihtuvat hitaasti tai kuolevat nopeasti – viisi tärkeää syytä näkyä ja kuulua

30.3.2022

”Ei meidän tarvitse viestiä tai markkinoida. Meillä on kolme pitkää ja kaunista asiakassuhdetta, niille me tehdään kaikki, mitä pystytään tekemään. Enempään ei pysytä.”

Kuinka monta kertaa olenkaan kuullut tämän absurdin lausahduksen. Ja kuinka kaukaisessa dinosaurusajassa tällaista lausuva toimitusjohtaja, tuotantopäällikkö, yrittäjä tai hallituksen puheenjohtaja elääkään.

Viestinnän tehtävänä on tosiaan tehdä yritystä ja sen palveluja ja tuotteita tunnetuksi. Viestinnällä voi myydä. Mutta viestinnällä on monta muutakin funktiota.

 

  1. Kylmään maahan myyminen käy joka päivä vaikeammaksi.

Oletko koskaan yrittänyt myydä jotain mielestäsi tärkeää ihmiselle, joka ei ole sinusta ja ihmeellisestä palvelustasi koskaan kuullutkaan. Se on vaikeaa! Todella vaikeaa! Ja siitä tulee joka päivä yhä vaikeampaa.

Sillä vertailu ja ostaminen on joka hetki helpompaa, ja vertailuun pääsevät mukaan vain ne, jotka osaavat pitää itsensä näkyvillä.

Jos siis menetät nykyiset asiakkaasi ja tulosi, joudut aloittamaan kaiken täysin alusta ja pohjalta. Lähes niistä kuuluisista roomalaisista asti.

Maailma on täynnä samankaltaisia yrityksiä kuin sinun yrityksesi. Ja niissä on ihan yhtä hyvää ja samanlaista osaamista, samat laitteetkin. Niin miksi joku ostaisi juuri sinulta? Varsinkaan, kun hän ei sinua tunne. Hän voi ostaa yhtä hyvin siltä toiselta, joka myös on täydellinen, rehti, joustava ja pätevä alihankintakumppani.

Viestinnällä tehdään omia tuotteita ja palveluja tutuksi. Ja sitä työtä pitää ja kannattaa tehdä, vaikka tarve ei olisikaan tässä ja nyt. Vaikka tuntuisikin hyvältä elää omassa pienessä ja hiljaisessa kuplassa, se kupla voi milloin vain puhjeta. Ja silloin viestinnän aloittaminen on jo myöhäistä. Kun se olisi pitänyt aloittaa viisi vuotta sitten.

 

  1. Mainetta jota ei ole, ei voi paikata.

Jokainen meistä voi joskus mokata. Se voi olla rikkomus, vahinko, huolimattomuusvirhe, virhearvio tai mikä tahansa pieni kömmähdys, joka saa kuitenkin julkisuudessa suuren huomioarvon.

Organisaatio, joka on rakentanut omaa mainettaan ja tunnettuuttaan johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti, ei juurikaan menetä tällaisessa tilanteessa mitään. Hyvää mainetta, suosiota ja kannatusta eivät pienet kolhut pahemmin kaada. Hyvällä ja avoimella viestinnällä myös mokat saadaan selvitettyä parhain päin.

Mutta jos organisaatiolla ei ole mitään mainetta, niin turmiollinen 15 minuuttia julkisuudesta luo kuvan rikollisesta, pahamaineisesta tunarista. Ja siihen se jää. Olet epäonnekas tunari siitä eteenpäin ja maailman loppuun asti.

Mieti, mikä on reaktio, kun sinua tai organisaatiotasi googlettamalla esille nousee vain kuraa!

 

  1. Rekrytointikin on ja vaatii viestintää.

Rekrytoinnista on tullut kilpajuoksua. Ja siinä voittavat luonnollisesti nopeimmat ja kauneimmat. Työnhakijan markkinoilla työpaikka valitaan sen mukaan, miten hyvin se tunnetaan. Siis hyväksi työnantajaksi.

Jo siis pelkästään työvoiman varmistamiseksi pitää tehdä viestintää. Kertoa millaista teillä on olla töissä, miten työntekijät viihtyvät, mitä teillä tehdään ja mikä merkitys sillä on tässä universumissa.

 

  1. Älä valita, jos julkiset kilpailutukset menevät ohi tai päätökset dissaavat sinua. Niin käy, koska et ole hoitanut edunvalvontaa.

Viestinnällä voi vaikuttaa myös poliittiseen päätöksentekoon. Hyvällä viestinnällä voi myös ohjata poliittista päätöksentekoa. Tyylikkäästi, avoimesti ja rehdisti.

Otetaan esimerkki. Haluat vaikuttaa paikalliseen kaavoitukseen. Viet paikallisen kuntapäättäjän tai kaksi kahville ja kerrot, että sinun yritykseksi kannalta kaavoitus on äärimmäisen tärkeä hoitaa toivomallasi tavalla. Luultavasti kuntapäättäjät nyökyttelevät, pyyhkivät munkin muruset suupielistä, kiittävät ja poistuvat. Lopputulos on kannaltasi 0-1, sillä et kahvin lomassa ehdi perustelemaan päätöksen tärkeyttä sinun ja kunnan kannalta. Ja vaikka ehtisitkin, nuo kaksi kuntapäättäjää tuskin jaksavat muistaa myöhemmin koko tarinaa.

Mutta jos kahvilobbauksen sijaan teet näkyvää ja avointa viestintää omien tavoitteittesi tueksi ja perusteluksi, voit oikeasti kääntää lopputuloksen numerot toisin päin. Viestinnän näkevät kaikki. Viestinnällä onnistut vaikuttamaan muihinkin, kuin muutamiin päättäjiin. Onnistut ehkä vakuuttamaan asukkaat, muut yritykset ja sidosryhmät. Ehkä viestintäsi ansiosta paine tehdä tietynlainen päätös kasvaa.

Eikä kukaan voi sanoa, että päätös olisi suhmuroitu. Faktojen ja näkökulmien esiin tuominen julkisesti on täysin reilua ja sallittua.

 

  1. Vakuutat kiinteistösi ja ehkä jopa henkesi. Viestinnällä vakuutat tulevaisuutesi.

Maailma monimutkaistuu ja pirstaloituu. Maailma täyttyy viesteistä – tosista ja epätosista. Globaalissa maailmassa kaikki on samanaikaisesti todella lähellä, mutta kuitenkin todella kaukana. Maailma on täynnä uhkia ja mahdollisuuksia, vääryyksiä ja onnenpotkuja. Maailma on koko ajan epävarmempi ja pelottavampi, samalla kun se on rajattomasti kaikkea.

Miten tällaista maailmaa sanoitetaan ympäröivälle yhteisölle? Miten lunastetaan paikka ja oikeutus omalle tekemiselle? Miten varmistetaan, että me olemme arvokkaita myös huomenna ja ylihuomenna.

Viestintä on vakuutus siitä, että sinulla ja yritykselläsi tai organisaatiollasi on jatkuvuutta. Viestinnällä teet itsesi näkyväksi, kuuluvaksi ja tarpeelliseksi – nyt ja tulevaisuudessa.

 

Lopuksi.

Jos et itse osaa viestiä, ei hätää. Jos sinulla ei ole tiimissäsi ketään, joka osaisi viestiä, ei hätää. Jos tuntuu, että ulkoistettu viestintä jää tyhjäksi, ei hätää. Meillä on tähän kaikkeen tulossa uusi tapa auttaa sinua viestimään ja onnistumaan. Kutsumme sitä viestinnän distruptioksi!

 

 

Johanna Talikainen
Mainossataman yrittäjä, viestinnänsuunnittelija