Itsensä kehuminen on hyve – miksi ostaisin sellaiselta, jolla menee huonosti?

7.6.2022

Seurustelin nuorena tyttönä pojan kanssa, jonka isä oli yrittäjä. Hyvin menestynyt sellainen. Kauppa kävi ja sekä yrityksellä että perheellä meni taloudellisesti hyvin. Mutta minua ohjeistettiin tiukasti kahvipöydän ympärillä kertomaan kyselijöille, että huonosti menee. Ja miksi? Etteivät ihmiset tulisi kateellisiksi.

Yrittäminen ja yrittäjyys ovat Suomessa historian aikajanassa kuin se kuuluisa hyttysenpaska Itämeressä. Me suomalaiset olemme kehittyneet metsästäjä-keräilijöistä torppareiksi, käsityöläisiksi ja tehdastyöläisiksi. Siis kaikki me muut suomalaiset, jotka emme olleet perineet omaisuuttamme ja asemaamme.

Meillä siis ei ole sisäänrakennettua yrittäjyyttä. Siitäkin huolimatta, että yrittäjyys työllistämisen muotona kasvaa koko ajan, me olemme luonteeltamme edelleen enemmän niitä työläisiä. Vaatimattomia, nöyriä ja hiljaa valittavia. Ja siksi myös meidän asenteemme yrittämiseen, yrittäjyyteen ja yrittämiseen on edelleen vähän hakusessa. Millä tavalla yrittäjän pitäisi toimia? Miten olla yrittäjä ja ylpeä siitä?

Jos palataan vielä entisiin aikoihin, niin minut on vielä kasvatettu niin, että itsestään ei sovi pitää meteliä, eikä omia lapsia saa missään nimessä kehua. Ajatus juontaa samasta työläisyyden mentaliteetista. Ei herätetä huomioita, ettei saada turhaa huomiota. Ettei ihmiset vaan saa aihetta puheille.

Yrittäjä on oman työnsä, yrityksensä, palvelujensa ja tuotteidensa suurin ja tehokkain mainostaulu. Yrittäjä on se, joka antaa yritykselle kasvot, brändin ja lupauksen hyvästä työstä. Se on paitsi tehokasta, niin myös uskottavaa.

Jokainen asiakas haluaa varmasti kuulla, että hänen valitsemallaan palveluntarjoajalla menee hyvin. Suosio kertoo aina siitä, että muutkin ovat palveluihin tyytyväisiä. Ja asiakashan on se, joka on vielä uskottavampi viestinviejä kuin kukaan muu tai edes yrittäjä itse.

* * *

Yrittäjän tärkeimpiä tehtäviä on pitää itsestään melua. Saa myös kehaista, kun on aihetta. Turhan tuputtajat karsiutuvat pian pois, sillä kehuille pitää aina olla myös katetta. Mutta kun hyvin menee, niin todellakin saa mennä hyvin. Kun yrittäjä on itsekin ylpeä siitä mitä tekee, saa yrittäjyyskin uusia sulkia hattuun. Hyvällä meiningillä yrittäviä tarvitaan yrittäjyyden esikuviksi.

* * *

Jos käy niin kuin ennustetaan, niin lähitulevaisuudessa yhä useampi tekee töitä yrittäjänä – työllistää itsensä omalla osaamisellaan, asenteellaan ja imagollaan. Juuri siksi meidän täytyy oppia kehumaan itseämme ja viestimään ahkerasti siitä, mitä me teemme ja missä me olemme erityisen hyviä.

* * *

Me Mainossatamassa näemme, että meidänkin työt tehdään pian ekosysteemissä, joka muodostuu itsenäisistä osaajista ja tekijöistä. Silloin asiakkaalle on tarjota aina oikea osaaminen ja oikeat tekijät. Kehumattakin parhaat, mutta kehumalla huiput.

 

Johanna Talikainen
Mainossataman yrittäjä, viestinnänsuunnittelija