Asiakastarinamme

Tervetuloa tutustumaan asiakkaidemme tarinoihin palveluidemme käytöstä sekä yhteistyöstä kanssamme. Mainossatama on perustettu vuonna 2003, eli olemme saaneet auttaa asiakkaitamme 18 vuotta menestymään paremmin omilla aloillaan. Vuosiin mahtuu lukuisia upeita menestystarinoita, joita me olemme saaneet olla vauhdittamassa. Olemme erittäin onnekkaita saadessamme auttaa muita yrittäjiä menestymään.

 

Me haluamme olla osa menestystarinaasi. Kysy rohkeasti lisää ja laita meille viestiä!
posti@mainossatama.fi

Hyvä kuva pysäyttää

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Someaikakaudella viestintä on muuttunut yhä enemmän visuaaliseksi. Mutta koska kuvia tuottaa eri kanaviin lähes jokainen meistä, hyvän kuvan merkitys korostuu entisestään.

Millainen sitten on hyvä kuva? Pääsääntönä on, että ihminen tykkää ihmisistä. Lehtien kansissa ja somessa me haluamme nähdä iloisia nauravia kasvoja. Koska se tekee meidät iloiseksi. Ihmiskasvot kiinnittävät siis huomion paljon tehokkaammin kuin rakennus tai maisema.

Hyvä kuva on myös aito. Autenttisessa tilanteessa otettu ja tunnistettava ihminen on tuhat kertaa kiinnostavampi ja vaikuttavampi kuin kuvapankkien kiiltokuvakasvot.

Hyvän kuvan saamiseksi on nähtävä aina vaivaa. Vaikka meillä kaikilla on teknisiltä ominaisuuksiltaan loistava kamera aina taskussamme, se ei tee meistä hyviä kuvaajia. Tarvitaan ajatusta, silmää ja asettelua ennen kuin päästään hyvää tulokseen.

Kannattaakin olla rohkea ja mennä lähelle ihmistä, pyytää häntä katsomaan kameraan ja hymyilemään. Kaukaa otetut kuvat jäävät aina etäiseksi.

Kuntamarkkinoinnissa pätee samat periaatteet kuin muuallakin. Hyvä kuva on aito, selkeä ja konstailematon, mutta toisaalta myös hyvin suunniteltu. Hyvä kuva on oivaltava ja välittää kuvaushetken tunnelman.

Kuntamarkkinoinnissa kuva myös herättää kiinnostuksen, mitä perinteinen ”virkamieskieli” ei välttämättä tee. Kuva voi auttaa siis myös uuden asian omaksumista. Aina välillä joudumme käyttämään kuvapankkikuvia, mutta kyllä ne tunnistettavat paikalliset kuvat ja ihmiset ovat tehokkaimpia.

Me olemme tehneet Mainossataman kanssa kaupunkilaisille suunnattua Forssan tiedotuslehteä vuodesta 2012 asti. Myös siinä laadukkailla ja isoilla kuvapinnoilla on suuri merkitys. Kun kuvat otetaan juuri juttuja varten, ne ovat autenttisia, tuoreita ja tasalaatuisia. Ne kertovat meidän kaupungistamme.

Lehden tavoitteena on kertoa kaupungin toiminnoista ja palveluista, moni myös säilyttää sen pitkään myöhempää käyttöä varten. Mainossatama tekee lehteä ammattilaisen varmuudella, mutta he myös tuovat lehteen tärkeää kaupunkilaisen näkökulmaa. On ilo työskennellä osaavien ihmisten kanssa!

Päivi Majava,
markkinointisihteeri

Mistä ideoita somepäivityksiin?

Jatkuvuus ja johdonmukaisuus ovat someviestinnän perusta. Jos ja kun yritys on sosiaalisen median kanavissa, pitää niihin tehdä myös jatkuvasti sisältöä.

Hyvin monella some jää kuitenkin viikkokausiksi päivittämättä. Ja näin käykin, jos päivityksiä ei ole mietitty etukäteen. Syynä voi olla kiire tai yksinkertaisesti ideoiden puute. Eihän meillä ole mitään uutta kerrottavaa!
Mutta mistä niitä ideoita saa? Ensinnäkin jokaisella yrityksellä ja organisaatiolla on vaikka kuinka paljon kerrottavaa, vaikka itsestä niin ei tuntuisikaan. Se mikä on sinulle jokapäiväistä rutiinia, on asiakkaalle uutta ja hyvinkin mahdollisesti myös tärkeää tietoa.

Yritä siis katsoa omaa yritystäsi ja sen tuotteita ja palveluja asiakkaan näkökulmasta. Mitä tietoa hän arvostaisi, mikä tieto toisi hänelle lisäarvoa tai miten muuten voisin vahvistaa asiakassuhdetta? Asiakas arvostaa varmasti, jos tarjoat hänelle raaka-aineen ohella kokkausvinkkejä ja uusia reseptejä.

Yksi toimiva tapa on tutustua kalenteriin ja sen juhlapäiviin ja erilaisiin sesonkeihin. Me tiedämme, että juhlapäivät saavat asiakkaat ostotuulelle. Siksi koulujen valmistujaisiin, kesälomaan, jouluun, pääsiäiseen, hiihtolomaan, rapukauteen ja vuoden pimeimpään päivään kannattaa suhtautua vakavasti ja aloittaa niiden myyminen hyvissä ajoin. Sillä juuri niissä piilee bisneksen paikka.

Sosiaalisen median rooli on Makulihan markkinointiviestinnässä iso. Pääsääntöisesti viestimme Facebookissa, sillä sen kautta me tavoitamme kuluttajat parhaiten.

Meille sesongit ovat tärkeitä. Kesällä myydään grillimakkaraa, jouluna kinkkua ja keväällä kevennetään. Somepäivityksemme siis noudattavat eri vuodenaikojen trendejä. Luonnollisesti huomioimme päivityksissä äitienpäivän, isänpäivän, koulujen aloituksen ja kaikki muut merkittävät päivät kalenterissa.

Lisäksi me kerromme somessa uutuuksistamme ja esimerkiksi luontoystävällisistä pakkausratkaisuistamme. Vuoden aikana toteutamme myös muutamia kilpailuja.

Someviestinnässä ja päivitysten tekemisessä haasteellisinta on kuvat, sillä niiden merkitys on suuri. Myös tekstistä pitää löytyä kaikki tarpeelliset elementit – se herättää mielenkiinnon, on soljuvaa, herättää tunteita ja antaa tarvittavan informaation.

Me teemme somea yhdessä Mainossataman kanssa. Joskus idea tulee meiltä, joskus heiltä. Yhteistyö sujuu hyvin, olemme jatkuvasti avoimia uusille päivitysideoille.

Riikka Ali-Lekkala-Toivo,
yrittäjä

Käyntikortti netissä

Millaiset on hyvät kotisivut? No ainakaan ne eivät ole ikinä valmiit. Maailma muuttuu ja kehittyy jatkuvasti ja tämä tarkoittaa sitä, että myös kotisivuja pitää kehittää jatkuvasti.

Kotisivujen rakennetta ja teknisiä ominaisuuksia onkin hyvä päivittää vähintään kolmen vuoden välein. Näin varmistetaan, että sivut toimivat nopeasti, skaalautuvat oikein kaikilla näyttöpäätteillä ja ne ovat muutenkin trendien mukaiset.

Näyttävät kotisivut kertovat kävijälle jo ensi vilkaisulta, että yritys niiden takana seuraa aikaansa ja on asiantuntija myös omalla alallaan. Kotisivuilla ei siis ainoastaan tarjota tietoa, vaan ne ovat oleellinen osa yritysbrändin luomisessa.

Tuottamalla kotisivuillesi säännöllisesti uutta sisältöä pidät huolen siitä, että sivusi pysyvät sekä kävijöiden että hakukoneiden suosiossa.

Uusimme Watrecin kotisivut viime vuonna yhteistyössä Mainossataman kanssa.

Kotisivujen pitää näyttää ajan mukaiselta, sillä ne ovat monelle ensimmäinen kosketus yritykseen. En usko, että kotisivut tekevät varsinaisesti itsekseen myyntiä, mutta arvoa sivuilla on. Haluamme näyttää myös verkossa siltä, mitä olemme – ympäristöalan asiantuntijoilta.

Itse etsin kotisivuilta useimmiten yhteystietoja ja se kyllä ärsyttää, jos sellaisia ei löydy. Mielestäni on tärkeää, että yrityksen avainhenkilöiden nimet ja yhteystiedot ovat kotisivuilla. Se luo luottamusta ja helpottaa asiointia.
Kotisivuilta pitää myös nopeasti hahmottaa, että mitä yritys tarjoaa, mitä se myy. Jos myydään tuotteita, ne tuotteet pitää löytyä sivuilta hintatietoineen. Se on hyvää palvelua.

Mainossataman kanssa on aina kiva tehdä yhteistyötä. He ovat fyysisesti lähellä, kun ollaan melkein naapureita, mutta muutenkin koko porukka on todella helposti lähestyttäviä.

Juhani Suvilampi,
toimitusjohtaja

Säännöllisyydessä sen salaisuus

Kuten kuntosalilla käymisessä, myöskään viestinnässä ja markkinoinnissa ei ole pikavoittoja, vaan onnistuneet tulokset edellyttävät säännöllistä tekemistä. Tulokset eivät välttämättä näy viikossa tai kahdessa, vaan näkyvyyden kasvattaminen voi vaatia usean kuukauden panostuksen.

Markkinointi on siis hyvä ottaa osaksi arkisia rutiineja. Kun suunnittelet tehtävät markkinointitoimenpiteet etukäteen, tekemisestä tulee myös tehokasta.

Ennen kuin markkinointia aletaan suunnittelemaan, on tärkeää, että yrityksen visio, missio ja suunta ovat tiedossa. Kun tiedetään minne ollaan menossa, on paljon helpompi miettiä, miten sinne päästään. Markkinoinnin vuosikello on hyvä keino hahmottaa tulevan vuoden markkinointitavoitteet.

Ja jotta tehtävien asioiden määrä ei ala ahdistamaan, on jotkin toimenpiteet hyvä pilkkoa pienempiin kokonaisuuksiin. Esimerkiksi sosiaalisen median suunnitelma voidaan tehdä aina pariksi kuukaudeksi kerrallaan, jolloin on helppo reagoida myös ajankohtaisiin asioihin ja eri sesonkeihin.

Ryhdyimme panostamaan viestintään reilu vuosi sitten. Toki olemme aikaisemminkin markkinoineet, mutta nyt teimme entistä selkeämmät suuntaviivat siitä, mihin olemme menossa ja miten pääsemme sinne.

Maailmaa muuttuu tällä hetkellä kovaa tahtia ja meidän pitää jatkuvasti kertoa, että olemme mukana muutoksessa ja tarjoamme siihen liittyviä ratkaisuja myös asiakkaillemme.

Pidämme säännöllisiä palavereita, joissa suunnittelemme markkinointia aina pariksi kuukaudeksi kerrallaan. Näin kaikki ovat perillä siitä, mitä tapahtuu ja tekeminen on tehokasta.

Saamme jatkuvasti hyvää palautetta viestinnästämme ja lisääntynyt näkyvyys on näkynyt myös myynnissä. Kasvamme kovaa tahtia ja onnistunut viestintä on edellytys sille, että saamme tarpeeksi osaavaa työvoimaa.
Yhteistyö Mainossataman kanssa on sujunut hyvin ja he ovat todella nopeita reagoimaan pyyntöihimme. Ajatuksena on, että jatkossa suunnittelemme markkinointia entistä pidemmällä tähtäimellä.

Juhani Sjöman,
toimitusjohtaja

Mainos keskellä kaupunkia

Liikkuessa liikenteessä olet jatkuvasti lukuisten silmäparien nähtävillä. Miksi et siis käyttäisi tätä kasvattaaksesi yrityksesi näkyvyyttä?

Näyttävästi teipattu auto on oiva tapa saada yrityksellesi ilmaista mainosta. Vai keksitkö jotain muuta tapaa, miten voisit saada yrityksesi mainoksen näkymään keskustan vilkkaimmilla kaduilla edullisesti ja kustannustehokkaasti?

Mitä isommat ja näyttävämmät teippaukset ovat, sitä paremmin ne erottuvat ja jäävät mieleen. Koskaan ei tiedä, onko esimerkiksi liikennevaloissa vieressäsi potentiaalinen asiakas, joka saattaa tarvita yrityksesi tarjoamia palveluja tai tuotteita.

Jari Lehtovirta,
yrittäjä

Toivota asiakas tervetulleeksi

Kysyvä ei tieltä eksy, mutta helpointa on, jos perille löytää kysymättä. Älä siis juoksuta asiakkaitasi turhaan, vaan ohjaa heidät suoraan perille.

Oikein mietityt ja sijoitetut opasteet tekevät yrityksesi toimipaikoissa asioimisesta vaivatonta ja miellyttävää. Ne tekevät teistä helposti lähestyttäviä – kirjaimellisesti.

Erilaiset kyltit kertovat myös, että yrityksessä työntekijöiden ja vierailijoiden turvallisuudesta välitetään. Kun ohjeistukset ovat jatkuvasti kaikkien nähtävillä, ne myös oikeasti vähentävät tapaturmien riskiä kiireisen arjen keskellä.

Ja vaikka kylteillä ja opasteilla halutaan yleensä välittää tietoa, ei siitä ole haittaa, jos ne ovat myös tyylikkäitä. Näyttävät ja yrityksen imagoon sopivat opasteet tekevät lähtemättömän ensivaikutelman ja jäävät taatusti mieleen.

Olemme panostaneet viime vuosina tehtaan sisäisten kulkuväylien selkeyttämiseen. Uutena asiana on ollut piha-alueilla erottaa henkilö-, trukki- ja ajoneuvoliikenne omille väylilleen. Lisäksi yrityksen ja brändiemme logoja on saatu esille uudentyyppisillä valomainoksilla.

Opasteiden merkitystä ei voi väheksyä, mutta toisaalta infoa ei saa antaa liikaa, jotta viesti pysyy selkeänä. Tehtaallamme käy usein kansainvälisiä toimijoita ja aina yhteistä kieltä ei löydy, joten opasteiden visuaalisuus ja oikea sijoittelu on noussut tärkeäksi asiaksi.

Pysyvien opasteiden lisäksi olemme hankkineet erillisien projektien ajaksi opasteita erityisjärjestelyjen selventämiseksi sekä urakoitsijoiden koulutuksen tueksi. Se, että satunnainen vierailija löytää perille ilman opastusta kertoo parhaiten siitä, että opasteet toimivat.

Yhteistyö Mainossataman kanssa on sujunut joustavasti ja olemme saaneet haluamamme opasteet täysin valmiina. Tarpeen mukaan olemme myös käyttäneet heidän suunnittelupalveluaan.

Olli Saarenko,
tehdaspäällikkö

Nopeat mittarit, hitaat tulokset

Kaikessa tekemisessä on tärkeä mitata onnistumista, niin myös markkinoinnissa. Mittaaminen ei ole kuitenkaan aivan yksiselitteistä – aivan kaikkeen ei ole olemassa nopeita, selkeitä ja toimivia indikaattoreita.

Digitaalisuus on tuonut markkinoinnin mittaamiseen uuden ulottuvuuden. Jos aikaisemmin kauppias pystyi mittamaan päivän mainoksen tehoa ostettujen maitopurkkien määrässä, tämän päivän verkkokauppias saa yhdellä vilkaisulla tiedon siitä, kuinka monta kauppaa maksettu mainos on tuonut.

Kaikki digitaalisissa medioissa saamamme tilastotieto ei kuitenkaan indikoi suoraan myyntiin tai liikevaihtoon. On positiivista nähdä, että liikenne kotisivuilla kasvaa tai että saamme lisää tykkäyksiä Facebookissa. Emme kuitenkaan voi tehdä suoraa päätelmää siitä, kuinka paljon se tekee lisää kassavirtaa.

Usein markkinoinnin ja viestinnän vaikutukset ovatkin nähtävissä vasta vuoden tai kahden kuluttua siitä, kun säännöllinen, johdonmukainen ja tavoitteellinen viestintä on aloitettu.

Markkinoinnin mittaaminen on siis helpointa silloin, kun myynti tapahtuu verkossa. Vaikeinta mittaaminen on silloin, kun puhutaan mielipidevaikuttamisesta ja kun tuodaan markkinoille kokonaan uusia toimintatapoja ja ajatusmalleja.

Järvenpää-talolla mitataan markkinoinnin tuloksia myynnissä. Konserteissa ja muissa tapahtumissa näemme onnistumisen lipunmyynnissä, mutta tietenkään markkinoinnin mittaaminen ei ole aina yhtä yksiselitteistä. Myynnin onnistumiseen vaikuttaa niin moni asia.

Me käytämme markkinoinnissa paljon erilaisia kanavia, kuten bannerimainontaa eri sivustoilla sekä Facebookia ja Instagramia. Käytämme myös ulkomainontaa, ilmoitamme paikallislehdessä ja teemme lehdistötiedotteita.

Usein Facebookin ylivertaisuutta markkinoinnissa tuodaan paljon esille, mutta esimerkiksi maksetut kampanjat eivät korreloi aina lipunmyynnin määrään. Toisin sanoen tykkäykset ja klikkaukset eivät välttämättä johda lipun ostamiseen. Siksi en jättäisi markkinointia pelkästään vain tämän yhden kortin varaan.

Me olemme tehneet todella pitkään yhteistyötä Mainossataman kanssa. Yhteistyö on sujunut hyvin – arvostan heidän ketteryyttä, nopeutta ja laaja-alaista osaamista.

Jari Salminen,
päällikkö

Video on uusi musta

Youtube on suosituimpia ja käytetyimpiä sosiaalisen median kanavia. Nuoret käyttävät Youtubea myös hakukoneena. He haluavat nähdä kaiken ensisijaisesti liikkuvana kuvana, he eivät halua lukea pitkiä tekstejä.

Video on todellakin noussut markkinoinnissa ja viestinnässä ykköseksi, eikä ihme. Videolla voidaan saada lyhyessä ajassa aikaan merkittäviä vaikutuksia – herättää tunteita, neuvoa, opastaa, valistaa, saada kiinnostumaan, auttaa päätösten teossa.

Markkinoinnissa videota kannattaakin hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti. Videolla voi tuoda asiakkaalle lisäarvoa, joka vahvistaa ostopäätöstä ja sitouttaa. Jos esimerkiksi myyt tapetteja, voit videon avulla näyttää, miten tapetit asennetaan.

Videolla on mahdollista kertoa hyvin monimutkaisetkin asiat ymmärrettävästi. Ja kukapa nyt ei katsoisi mieluummin muutaman minuutin videota satasivuisen manuaalin lukemisen sijaan?

Videota käytetään yhä enemmän myös rekrytoinnissa ja muussa imagomarkkinoinnissa. Videolla on mahdollista viestiä vaikuttavasti ja kertoa asioista, joita on vaikea sisällyttää muuhun mainokseen.
Myös Google ja somekananavat arvostavat omissa algoritmeissaan videoita. Siksi ne saavat helposti orgaanista näkyvyyttä.

Keukella on todella kovat tavoitteet markkinoinnille ja viestinnälle. Me haluamme olla markkinoinnissa myös edelläkävijöitä omalla alallamme. Siksi me lähdimme tekemään esimerkiksi videoita jo useita vuosia sitten.
Meille videot ovat loistava tapa välittää tyytyväisten asiakkaiden sanomaa ja toisaalta kertoa havainnollisesti asioista, jotka ovat muuten vaikeita hahmottaa. Meidän tarjoamamme neuvontapalvelut tarvitsevat ympärilleen paljon esimerkkejä, jotta asiakas osaa niitä kysyä ja käyttää.

Kaikki Keuken videot löytyvät pääsääntöisesti YouTubesta. Osa videoista tehdään pelkästään somekäyttöön eli lähinnä Facebookiin, Instagramiin ja LinkedIniin. Somessa videot toimivat nopeina herätteinä.

Videoihin panostetaan ja niitä tehdään vuosi vuodelta enemmän, sillä se suuntaus on yleisestikin markkinoilla nähtävissä. Tähän tarvitsemme mainostoimistoa, joka on ajan hermolla ja joka osaa miettiä meille uusia tapoja näkymiseen.

Yhteistyö Mainossataman kanssa perustuu toistemme perinpohjaiseen tuntemukseen ja luottamukseen. He myös onnistuvat ideoimaan ja toteuttamaan meille niitä uusia juttuja, joiden ansiosta me myös pysymme edelläkävijöinä.

Elina Pekkarinen,
toimitusjohtaja

Ihmiseltä ihmiselle

Tiesitkö, että yli 80 prosenttia ihmisistä uskoo ennemmin tuttujensa suosituksia, kuin suoraan brändiltä tulevaa viestiä? Ja että ihmiset ostavat mieluummin toisilta ihmisiltä, kuin yrityksiltä? Nyt jos koskaan on aika ryhtyä kasvattamaan omaa henkilöbrändiä.

Henkilöbrändäys on parhaimmillaan hyvää sisältömarkkinointia, joka vaikuttaa, mutta jota ei koeta tyrkyttävänä tai välttämättä edes markkinointina.

Kohderyhmästäsi riippuen voit kasvattaa näkyvyyttäsi monissa eri kanavissa ja monin eri tavoin. Jos haluat kuitenkin profiloitua oman alasi asiantuntijana, tämän hetken place to be on ehdottomasti LinkedIn.

Linkedenissä sinulla on mahdollisuus kasvattaa omaa tietotaitoasi, verkostoitua ja tutustua potentiaalisiin asiakkaisiin. Parhaimmassa tapauksessa teet vaikutuksen jo ennen kuin asiakas tietää tarvitsevansa palvelujasi.

Innostuin LinkedInistä muutama vuosi sen jälkeen, kun olin ryhtynyt yrittäjäksi. Opin, että siellä meidän on mahdollisuus saada näkyvyyttä eri tavalla kuin Facebookissa, jossa päivityksiämme seuraa lähinnä omat tuttumme.

Jos LinkedInissä haluaa erottautua, pitää olla aktiivinen ja tuottaa monipuolista sisältöä. Meidän tavoitteemme on näyttää ihmisille, että me olemme moderni toimija ja hyvä työpaikka. Tästä onkin ollut etua, kun olemme rekrytoineet uusia työntekijöitä.

Uskon, että LinkedIn-viestinnällä on vaikutusta myös siihen, että kotisivujemme kävijämäärät kasvavat tasaisesti. Jaamme LinkedIn-päivityksemme myös kotisivuilla, niin saamme samalla sinnekin ajankohtaista sisältöä.

Yhteistyö Mainossataman kanssa on sujunut hyvin ja kaikki tekemämme projektit ovat onnistuneet kiitettävästi. Ja uskon, että minun pyyntöni eivät välttämättä ole aina sieltä normaalista päästä.

Markus Salomaa,
yrittäjä

Rekrytointi on viestintää

Muutama vuosi sitten Suomessa herättiin työvoimapulaan. Viestiä alkoi kuulua monelta alalta – töitä olisi, mutta ei ole tekijöitä.

Rekrytointia on perinteisesti ajateltu prosessina, jossa haetaan ja palkataan ammattilaisia. Avoimen paikan houkuttelevuuteen on katsottu vaikuttavan enimmäkseen työstä maksettu palkka ja työpaikan sijainti. Vähemmän on ehkä mietitty, millainen imago yrityksellä tai organisaatiolla on työnantajana.

Kuitenkin on olemassa työpaikkoja, jonne suorastaan jonotetaan töihin. Siitäkin huolimatta, että palkka ei ole lähellekään sitä, mitä kilpailijat voisivat maksaa. Mitä he ovat tehneet eri tavalla? Mitä he ovat tehneet oikein?

Halutut työpaikat ovat sellaisia, joilla on hyvä maine – eikä vain oman alansa huippuosaajana, vaan myös työyhteisönä. Sellaiset työpaikat ovat onnistuneet viestimään itsestään myös rekrytoinnin näkökulmasta ja ovat onnistuneet sisäisessä viestinnässä. Sellaisessa yrityksessä kaikki tietävät, mitä tekevät ja miksi. Ja se lisää tyytyväisyyttä.

Voisi siis kärjistää, että kaikki viestintä mitä yrityksesi tekee, on myös rekrytointia ja kaikki rekrytointiin liittyvä on viestintää. Ja koska mainetta ei voi rakentaa yhdessä rekrytointikampanjassa, kannattaa maineen rakentaminen aloittaa nyt. Vaikka rekrytointi ei olisikaan juuri nyt ajankohtaista.

Forssan Yrityskehitys aloitti oman yrityskuvansa uudistamisen vuoden 2018 alussa. Se lähti koko henkilökunnan yhdessä laatimasta strategiasta ja aika alkuvaiheessa työhön otettiin mukaan myös Mainossatama.

Parin vuoden työn tulos näkyi hyvin seuraajani rekrytoinnissa. Toimitusjohtajan paikkaa haki 28 henkilöä, päteviä hakijoita ympäri Suomea. Se oli hieno tunnustus siitä, että olemme onnistuneet tekemään asioita oikein ja olemme kasvattaneet mainettamme.

Uuden toimitusjohtajan haku tehtiin uudella tavalla, videona, joka kertoo olennaisesti myös toimintakulttuuristamme. Videota katsottiin pelkästään Facebookissa 50 000 kertaa!

Kaiken kaikkiaan olemme saaneet kahdessa vuodessa huikeita tuloksia aikaan. Olemme saaneet erityistä kiitosta positiivisesta, mukaansa tempaavasta ja erilaisesta viestinnästä, jota olemme pitkäjänteisesti tehneet. Näkyvyydellä on ollut myös suora vaikutus sijoittumispalvelujen kysyntään.

Mainossataman kanssa on ollut helppoa toimia. On kiva toteuttaa yhdessä viestintää, josta molemmat osapuolet ovat innostuneita. Mainossatama on myös alusta lähtien ollut kiinnostunut kokonaisuudestamme eli siitä mitä me haluamme olla, mikä on visiomme, millä strategialla edetään. On hirvittävän tärkeää tuloksekkaan yhteistyön kannalta, että kumppani ymmärtää asiakkaan kokonaisuuden ja haluaa olla siinä mukana.

Maria Jokinen,
toimitusjohtaja

Asiakkaat ostavat vastuullisuutta

Nopeasti muuttuva maailma uhkakuvineen on muuttanut nopeasti myös kuluttajien käyttäytymistä. Kun muutama vuosi sitten kuluttajat kertoivat hinnan ja laadun olevan suurimmat vaikuttajat ostopäätökseen, niin nyt yrityksen vastuullisuus ja ympäristöarvot nousevat jo kaiken muun yli.

Kuluttajista on tullut siis vastuullisempia, mikä tarkoittaa, että myös yritysten ja tuotteiden pitää olla vastuullisia. Ja näistä arvoista pitää osata myös kertoa.

Vastuullisuus ei ole ainoastaan isojen korporaatioiden asia. Vastuullisuus on jokaisen yrityksen, ihan pienimmänkin, velvollisuus ja mahdollisuus. Kun ostajan päätökseen vaikuttaa muukin kuin hinta, on kotimaisuudella, lähellä tuotetulla, ympäristöystävällisellä ja kestävällä tuotteella tai palvelulla mahdollisuus pärjätä kilpailussa.

Vastuullisuutta on kaikki se toiminta ja kaikki ne valinnat, joita yritys tai organisaatio tekee työnantajana, yhteisön jäsenenä, kumppanina. Vastuullisuutta on tietenkin ympäristöstä huolehtiminen ja oikeudenmukaisuus.

Raudan kilkkeessä ja suurien koneiden kolinassa vastuullisuus tarkoittaa pehmeitä arvoja. Markkinoinnissa ja viestinnässä pitää osata puhua siis muustakin kuin teknisestä ylivoimasta tai erinomaisesta valikoimasta.

Vastuullisuus on yksi OP:n arvoista. OP Ryhmän tavoitteena on olla vastuullisuuden edelläkävijä toimialallaan. Se luonnollisesti ohjaa kaikkea tekemistämme. Pankkina me edistämme kestävää taloutta ja tuemme alueellista elinvoimaa.

Meillä on tavoitteena myös toimia ihmisläheisesti asiakkaitamme ja omistajiamme osallistamalla. Me viestimme näistä asioita asiakaskohtaamisissa ja erilaisissa tapahtumissa, joissa olemme mukana kumppanina.

Me teemme paljon omaa viestintää, joka tukee vastuullisuutta, ihmisläheisyyttä ja joka tekee meidät helpommin lähestyttäviksi. Uuden kasvollisen markkinoinnin myötä olemme saaneet myös positiivista palautetta markkinoinnistamme. Toki palautetta olisi kiva saada myös paljon enemmän.

Yhteistyö Mainossataman kanssa on sujunut oikein hyvin. Olemme saaneet hyviä ideoita ja toteutuksia aina toiveidemme mukaan.

Tarja Heino,
markkinointipäällikkö

Tavoita oikeat asiakkaat

Kenelle markkinoit ja miksi? Omien asiakkaiden tunteminen on edellytys onnistuneelle viestinnälle. Ei siis kannata yrittää myydä sitä kuuluisaa hiekkaa Saharaan, vaan sinne missä sitä kaivataan.

Mieti ketkä ovat kohderyhmääsi ja missä kanavissa tavoitat heidät. Jos teet somemarkkinointia ja olet B2B-bisneksessä, asiakkaasi löytyvät todennäköisesti Facebookista, Linkedenistä ja Twitteristä. Jos kohderyhmänäsi ovat nuoret, heidät tavoitat parhaiten YouTubesta, Instagramista ja Snapchatista.

Sen lisäksi, että markkinointi kannattaa alusta lähtien suunnata tietylle kohderyhmälle, voit myös tehdä jälkimarkkinointia ihmisille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta tarjoamiasi tuotteita ja palveluita kohtaan. On sanomattakin selvää, että tällaiset henkilöt ovat jo pidemmällä ostopolussaan, joten heihin kannattaa panostaa.

Hyödynnämme viestinnässämme monipuolisesti eri viestintäkanavia, sillä toimimme sekä B2B – että B2C -puolella. Mietimme kuitenkin hyvin tarkasti, mitä viestiä viemme missäkin kanavassa.

Yritysmarkkinoinnissa tärkeimmät kanavamme ovat olleet henkilökohtainen myyntityö ja myynnin tukimateriaalit, kuten esitteet, Power point -esitykset, oppaat ja asiakaslehti. Viestimme myös LinkedInissä ja teemme Google-mainontaa.

Kuluttajapuolella pyrimme lisäämään näkyvyyttämme esimerkiksi ajoneuvo- ja ulkomainonnalla, mediatiedotteilla, osallistumalla messuille ja tapahtumiin sekä toimimalla yhteistyökumppanina seuroille ja yhdistyksille.

Kun kenttä on näinkin laaja, kohdentamisella on todella iso merkitys meille. Suunnittelemme viestintää, kartoitamme kohderyhmiä ja keinoja heidän tavoittamisekseen yhdessä Mainossataman kanssa. Kun meillä on selkeä vuosisuunnitelma, on kokonaisuutta helppo hallita. Yhteistyötä on tehty jo 11 vuotta ja se kertoo mielestäni kaiken oleellisen.

Pasi Kaskinen,
markkinointipäällikkö

Mainossatama Oy
Hämeentie 8, 30100 Forssa
Vaihde: 040 034 6465
posti@mainossatama.fi

Tietosuojaseloste

Haluatko tietää ensimmäisten joukossa mitä Mainossatamassa tapahtuu?