Tulevaisuuden viestintää metaversumissa vai kotikorttelissa – kun alustat muuttuvat, muuttuu myös tapa viestiä

11.5.2022

Lähes kolmen miljardin käyttäjän Facebook on muuttumassa muutaman vuoden sisällä metaversumiksi, jossa tehdään töitä, harrastetaan, nautitaan kulttuurista, osallistutaan ja seurustellaan erilaisissa virtuaalisissa tiloissa. Jos olen oikein ymmärtänyt Facebook sellaisenaan kuin me sen nyt tunnemme, jää kokonaan historiaan. Ei enää kuvia, videoita ja tekstipäivityksiä, vaan osallistumisia virtuaalisissa tiloissa.

Mitä se tarkoittaa sisällöntuotannolle? Mitä se tarkoittaa organisaatioiden viestinnälle? Entä markkinoinnille?

Facebook on juuri tullut arkipäiväksi ja samalla yhdeksi tärkeäksi viestintäkanavaksi yrityksille, organisaatioille ja brändeille. Me viestintä- ja mainostoimistot olemme kädet täynnä asiakkaille tehtävistä somepäivityksistä, viesteistä ja asiakkaiden osallistamisesta. Jos oikeasti tapahtuu se, mitä Meta (Facebook) visioi, meidän on opeteltava ja löydettävä kokonaan uusi tapa viestiä.

Mielikuvitukseni ei riitä välttämättä tulevaisuuden somealustan hahmottamiseen, mutta ainahan voi yrittää. Kuvitellaan siis tila tai huone, jossa tehdään eri puolilta maailmaa olevien ihmisten kanssa yhteistä tanssitaideteosta. Huoneessa harjoitellaan yhdessä, suunnitellaan, tanssitaan, liikutaan, keskustellaan.

Miten markkinoija vie tähän huoneeseen tuoteviestinsä? Tanssiiko brändin edustaja tai lähettiläs huoneeseen omalla avatarellaan ja kertoo huippuominaisuuksin varustetuista tanssitrikoista? Onko huoneen työskentelyssä mainostaukoja vai onko markkinoija yksi osallistujista? Miten markkinoija pääsee huoneeseen sisälle? Tarvitaanko lupa?

Suurin kysymys on pitääkö tiloissa olla preesensissä läsnä vai voiko mainostaukoja ja tanssahduksia paikalle ajastaa? Oikeastaan suurin kysymys on mitä tapahtuu viestinnälle ja markkinoinnille ilmiönä? Talouden näkökulmasta se tuskin koskaan katoaa, mutta millaiseksi se muotoutuu, se on vielä suuri mysteeri.

Paras veikkaukseni on, että brändi- ja työntekijälähettiläiden rooli sosiaalisessa mediassa tehtävässä viestinnässä vain kasvaa.

 

Viestinnän murros tapahtuu jokaisessa käyttöliittymässä 

Meillä Mainossatamassa on käynnissä viestinnän disruptio. Meille se tarkoittaa viestinnän tekemisen ja toteuttamisen vallankumousta. Ei perinteisellä ostopalvelumallilla, vaan osallistavalla ja valmentavalla yhteistyöllä.

Facebookin muuttuminen Metaksi on osoitus siitä, että disruptio on käynnissä myös viestintäalustoilla. Muutosvauhti sosiaalisessa mediassa on varmasti paljon kovempi, kuin esimerkiksi sanomalehtibisneksessä, jossa paperilehden hautajaisia on vietetty jo vuosikymmeniä. Viimeinen niitti taitaa sekin tulla lopulta ympäristötekijöistä (paperiteollisuuden ratkaisut ja Ukrainan sota), ei palvelun tarjoajilta tai käyttäjiltä.

Viestintä ja viestintäpalvelut ovat toki universaaleja, mutta eivät irrallaan muusta maailman muutoksesta. Viime vuosien kriisit näyttävät tekevän lokaalista arvokkaampaa kuin globaalista. Se jos mikä on huomionarvoista, kun mietitään ja valitaan oikeita viestintäalustoja.

 

Johanna Talikainen
Mainossataman yrittäjä, viestinnänsuunnittelija